ללמוד מניסיונם של אחרים: על יוזמות קולקטיב אימפקט לקידום החינוך המדעי והטכנולוגי בארה"ב
מה ניתן ללמוד מהניסיון האמריקאי ליישום מודל קולקטיב אימפקט? סקירה של ארבע יוזמות לקידום החינוך המדעי בארצות הברית מספקת השראה ומתווה עקרונות יסוד
כחלק מתהליך הלמידה והתכנון בהקמת היוזמה המשותפת הבין מגזרית למצוינות בחינוך המדעי והטכנולוגי, יצאנו ללמוד מניסיונם של אחרים. איתרנו 4 יוזמות בארה"ב הפועלות לקידום החינוך המדעי והטכנולוגי (Science, Technology, Engineering and Math – STEM) אשר כולן מתבססות על המתודולוגיה של Collective Impact.
מודל קולקטיב אימפקט מציע תפיסה ומתודולוגיה להתמודדות עם בעיות חברתיות מורכבות וטוען כי על מנת ליצור שינוי חברתי משמעותי, יש הכרח בגיוס בעלי עניין מגוונים משלושת המגזרים לפעולה סביב הגדרה משותפת של חזון ומשימה, תוך תיאום ותקשורת בין השותפים ומדידה מתמשכת של התוצאות.
מסמך זה מתאר את פעילות ארבע היוזמות ומטרתו להוות השראה ומקור ללמידה, הן של האלמנטים הייחודיים בקידום סוגיות בנושא חינוך בכלל וחינוך מדעי-טכנולוגי בפרט, והן של עקרונות היסוד במודל קולקטיב אימפקט.
ארבע היוזמות המתוארות במסמך הן:
- Strive
- 100Kin10
- Portland Metro STEM Partnership
- East Bay STEM Network
כל היוזמות הללו הוקמו והן מיישמות, כל אחת בדרכה, את מודל הפעולה של קולקטיב אימפקט. המודל פותח בארה"ב כמתודולוגיה לקידום ופתרון בעיות חברתיות מורכבות. הוא מבוסס על ההנחה שעל מנת ליצור שינוי חברתי משמעותי, יש הכרח בגיוס כוחות רבים ומגוונים משלושת המגזרים, לפעולה סביב הגדרה משותפת של המשימה.
מסמך זה מציג כל אחת מהיוזמות האמריקאיות לפי חמשת עקרונות היסוד של המודל:
- הסכמה על חזון ומשימה משותפים.
- הגדרת יעדים ומדדים וביצוע מדידה משותפת.
- יצירת מערך פעילות מתואם של השותפים.
- תקשורת מתמשכת בין השותפים.
- קיומו של ארגון מתכלל האחראי על ניהול התהליך.